Harde. reset.

Gepubliceerd op 1 februari 2021 om 10:54

Oké, genoeg. Ik ben er he-le-maal klaar mee. Ik heb er een puinhoop van gemaakt. Ik keek rond in mijn slaapkamer en ik werd helemaal gek. De rotzooi is groot en daar blijft het niet bij. De focus tijdens het mediteren was moeilijk te vinden en mijn eetpatroon was ook niet meer wat het was geweest. Ik weet ook dat ik mij beter heb gevoeld dan dit en dat ik ook beter kan dan dit. Aangezien ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen leven en lichaam, wordt het tijd om die verantwoordelijkheid weer volledig op mij te nemen. Erkennen is de eerste fase en wel nu is het tijd om het roer om te gooien. :)

Intrinsiek mijn lichaam 'opruimen'

In principe doe ik iedere dag aan periodiek vasten. Vanwege de vele voordelen ervan en meer helderheid in mijn hoofd. Echter, werd de chaos groots en heb ik besloten langer te vasten dan mijn normale 16 á 20 uur. In mei las ik het boek Body, mind & spirit, na aanleiding daarvan besloot ik toen vier dagen te vasten. Een hele ervaring, ik kan niet anders zeggen. Echter vanwege mijn opleidingsdag a.s. woensdag leek het mij suboptimaal om dan mijn vierde dag te hebben, dus ik heb besloten er deze keer drie dagen van te maken. Of wellicht dat ik wel voor vier dagen ga, maar dat ligt er echt aan hoe ik mij voel. Ik ben zaterdag 30-01 om 20:30 begonnen en ik zit er op het moment van schrijven 38 uur in. Mijn lichaam is op dit moment in een staat van autofagie. Voor de mensen die het niet kennen; autofagie betekent letterlijk het 'zelf- eten'. Mijn cellen zijn momenteel druk bezig alle virussen, bacteriën en beschadigde bestandsdelen af te breken. Heel beknopt gezegd, worden mijn cellen nu vernieuwd en daarmee ook jonger.

En jeetje, wat een verlossing. Ik voel mij energieker dan voorgaande weken en mijn hoofd is een oase van rust. Mediteren gaat buitengewoon soepel en ook tijdens het opruimen van mijn kamer is een rustig hoofd echt een efficiënt hulpmiddel. Tevens ziet mijn huid er langzaam beter uit. Ik kan mijn huid gewoon zien vervellen. :) 

Meer rust in mijn hoofd

Ik zag laatst een video voorbij komen op YouTube van Jim Kwik. Hij legde daar uit hoe we ons brein trainen om afgeleid te raken en hoe we minimaal zelf nadenken. Het fenomeen digitale dementie werd daar uitgelegd. Het gaat erom dat we een minder goede concentratie, aandacht en een minder goed geheugen ontwikkelen, maar dat we slechter met onze emoties om kunnen gaan en dat we deze afvlakken in het algemeen. Ook doen we dingen zoals hoofdrekenen niet snel meer zelf, waardoor we langzaam delen van ons brein 'uitschakelen', simpelweg omdat we het niet meer gebruiken. Hierdoor wordt ons brein niet meer genoeg geprikkeld en maken we onszelf eigenlijk dommer. Niet heel handig dus. Er werd daarom besproken, dat het beter was om het eerste uur voordat we gaan slapen en het eerste uur nadat we wakker worden, onze telefoon niet aan te raken. Iedere melding zorgt ervoor dat ons brein geprikkeld wordt en alle kanten op schiet, maar het kan ook onbewuste triggers raken. Niet een tactische manier om je dag te beginnen of af te sluiten dus. Eindstand, hierdoor heb ik besloten het eerste uur van de dag mijn telefoon niet aan te raken. En het laatste uur voordat ik ga slapen, zet ik mijn telefoon op 'niet storen', want ik gebruik dan vaak nog een meditatie van YouTube ;) En ik moet zeggen, dat het een van mijn beste beslissingen is die ik tot nu toe heb gemaakt.

Slaapkamer op de schop

Mijn slaapkamer was een grote puinhoop. Er lagen allerlei stapeltjes met kleding en spullen op de grond, maar ook aan de zijkanten van mijn kast hing allerlei kleding. Ook was de stoflaag op sommige plekken ook niet te zuinig. Ik besloot van achter naar voren te werken. Achterin mijn slaapkamer staat namelijk mijn bed, dus dat vond ik de belangrijkste plek om te beginnen.  De galajurken en onesies aan mijn kast hebben er eigenlijk een jaar gehangen, maar sinds ik ze weg heb gehaald ervaar ik veel meer rust. Had ik eerder moeten doen dus. Alleen mijn bureau en mijn boeken moeten nog op de schop en dan ben ik all set. Ik merk dat ik nu ook minder bozig ben op mijzelf, iedere keer wanneer ik mijn kamer inkijk, omdat het niet meer een verzameling is van chaos. 

Reminders

Dan, om het allemaal nog even een extra boost te geven, besloot ik overal in mij kamer memo's op te hangen, met reminders van mijn doelen en hoe mijn brein werkt. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Heb ik een koude douche genomen?
  • Heb ik gemediteerd? Hoe is mijn ademhaling?
  • Ben ik aanwezig in mijn lichaam? Heb ik rust nodig?
  • Ben ik binnen of buiten mijn comfortzone?
  • Waar ben ik dankbaar voor?

Daarnaast ben ik weer begonnen met het opmaken van mijn bed zodra ik wakker wordt, het opschrijven van mijn intenties in de ochtend en de statuten voor mijzelf. Hierdoor begin ik mijn dag ook op een positieve manier, in plaatst van er gedachteloos in te rollen. Gedurende de dag neem ik nog even een momentje om te mediteren, zodat ik weer in de juiste afstemming zit en ik schrijf eventueel nog wat intenties op. Ook kies ik er bewust voor om wat meer alleen (in stilte) te zijn, niet omdat ik mensen geen leukies vindt, maar ik merk dat ik daardoor meer energie en focus heb.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.