How to: Mediteren

Gepubliceerd op 5 januari 2021 om 15:00

Vanuit mijn omgeving krijg ik regelmatig vragen over meditatie. Veel mensen willen graag mediteren, maar weten niet zo goed hoe of raken snel gefrustreerd, omdat ze denken dat het ze niet lukt of ze weten niet waar ze moeten beginnen. Ik kan niet anders zeggen, dan dat ik dit ook in volle glorie heb mogen ervaren, dus ik deel dan ook met liefde mijn ervaringen, tips en tricks om iedereen, hopelijk, uit zijn of haar lijden te verlossen. So here we go.

First things first

Bewust van de wetenschap 'onze gedachten creëren onze realiteit', begrijp je hopelijk dat we gaan stoppen met "het lukt mij niet/ik kan het niet". Dat schaffen we per direct af, geen discussie mogelijk. Ook al geloven we het misschien nog niet meteen, we gaan wel denken dat we het kunnen. Ieder succesverhaal begint immers met een goed idee. ;)

De kikker

"Ik kan niet stoppen met denken." Mijn persoonlijke favorietje. Ik heb tevens wanhopig geprobeerd tijdens het mediteren te stoppen met denken, want ik was van mening dat het leegmaken van mijn hoofd, stoppen met denken inhield. Echter, hoe harder ik probeerde te stoppen met denken, hoe meer gedachten ik kreeg. Oh sweet irony. Het gaat als volgt, wanneer ik jou vraag jouw ogen te sluiten en te denken aan een kikker, dan is daar een kikker. Vervolgens vraag ik je absoluut niet meer te denken aan de kikker. Vertel mij eens even, hoeveel duizenden kikkers springen er nu door je hoofd heen? ;)

Het verhaal van de kikker werkt hetzelfde, wanneer we proberen te stoppen met denken. Hoe harder we ons best doen om geen gedachten meer te denken, hoe meer er lijken te komen. Maar wees niet getreurd, de kunst is om onze gedachtes allereerst te observeren. We hoeven ze niet met al het geweld van de wereld weg te jagen. Wanneer de wirwar groot wordt, zeg ik ook wel eens tegen mijn gedachten "bedankt dat jullie er zijn, maar ik heb jullie nu niet nodig. Ik stuur jullie nu met liefde naar het licht." Of ik visualiseer een wolk boven mijn hoofd, stop daar al mijn gedachten in en laat ze dan 'varen'. Focus eerst op het observeren van je gedachten. Maak onderscheid tussen nodig en niet nodig. En creëer op die manier meer orde in de chaos. De rest komt later wel.

De kaars, onze nieuwe beste vriend

Ik was in het begin absoluut geen natuurtalent in stilzitten en 'niets' doen, dus de allereerste meditatieve momenten heb ik doorgebracht met een kaars. Ik stak dan altijd een kaarsje aan en ik begon er simpelweg een staarwedstrijd mee. Hierdoor vergrootte mijn concentratie. En eerlijk, het is best satisfying om naar te kijken.

Voeten op de grond

In het aarden van mijn energie was ik ook absoluut geen held. Ik mediteerde eigenlijk altijd met mijn voeten van de grond. Pas toen ik werd verplicht (vanuit een opleiding) om mijn voeten op de grond te zetten, merkte ik het grote verschil. Allereerst was het een beetje onwennig, maar langzaam begonnen de vruchten zich af te werpen. Ik voelde de overtollige energie ineens uit mijn lijf, door mijn benen en mijn voeten, de aarde instromen. Wat. een. verlossing. Het mediteren ging mij daarna ook een stuk makkelijker af en het langer volhouden werd ook geen probleem. Mijn meditatieve minuten gingen van tien naar zestig of meer. Tel uit je winst. Het is tevens belangrijk om je rug recht te houden tijdens het mediteren, zo kan de energie optimaal door je systeem heen stromen.

Adem in, adem uit

Ademhaling is ook erg belangrijk tijdens het mediteren; ademen vanuit je buik en niet borst. We ademen dan zo diep mogelijk, dus maximale zuurstof. Dan is het vaak zo dat je door je ene neusgat meer ademt dan door je andere, vraag mij niet waarom of hoe, maar facts. Sterker nog, het wisselt om het uur of om de zoveel uur ook nog eens van neusgat. Maar om de ademhaling helemaal optimaal te kunnen benutten tijdens de meditatie, doe ik altijd het volgende:

1. Druk met een willekeurige vinger je linker- of rechterneusgat dicht.

2. Haal heel diep adem, vanuit je buik, door het neusgat wat nog open is. Meestal tel ik tot acht.

3. Houd vier seconden je adem vast.

4. Wissel met je vinger van neusgat en adem uit. Hierbij tel ik vaak tot zeven.

5. Houd je adem weer vier seconden in. En adem vervolgens weer acht seconden in, waar je net uitademde.

6. Houd vier seconden vast en wissel nu weer van neusgat.

Doe dit net zo lang, totdat je voelt dat je optimaal kan ademen. You got this.

Word je eigen vlinder

Dit zijn voor nu alle tips die ik zo even weet op te noemen, waar ik veel baat bij heb gehad toen ik begon met mediteren. Wees alsjeblieft niet te streng voor jezelf. Zet kleine doelen en wees trots op jezelf. Kijk naar de dingen die goed gaan en bouw daar verder op. Een rups heeft ook even tijd nodig, voordat het  zo'n leukie van een vlinder is. ;)  Oh en wees niet teleurgesteld wanneer je niet meteen energie of iets dergelijks voelt stormen. Bij mij duurde dat ook even. Betekent niet, dat het niet meteen kan, want jij bent mij niet en ik ben jou niet. Mijn ervaringen staan los van de jouwe. We leven ieder in onze eigen wereld met onze eigen neurologische netwerken. 😜 And remember, op basis van ervaringen uit het verleden, kunnen we alleen de voorspelbare toekomst creëren. Wees lief voor jezelf, sta open voor alle mogelijke gewenste uitkomsten en creëer je nieuwe toekomst. 

Je kunt het. Ik geloof in je. 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.