How to: Mediteren II

Gepubliceerd op 27 januari 2021 om 11:44

Een paar weken geleden, heb ik deel I van How to: Mediteren geschreven. Niet wetend, dat het een deel I was en dat nog een deel II zou komen. Echter schoten mij later nog zoveel dingen te binnen, waarvan ik dacht haha oops vergetenDus aan de hand daarvan, toch maar besloten om een deel II de wereld in te helpen over mijn eerdere meditatieblog. Aangezien we toch nog even gezellig in de lockdown zitten met z'n allen, hebben we mooi even de tijd om te zitten en niets te doen. Ik wil graag nog even toelichten wat ik doe, wanneer ik spanning in mijn lichaam ervaar en welke 'vormen' van mediatie ik gebruik en waarom. En hopelijk heb ik dan voor zover het plaatje compleet. 

Spieren ontspannen

Soms zit ik midden in een meditatie, maar toch gaat er iets niet helemaal lekker. Tijdens het ademhalen merk ik ineens, dat er nog wat spanning in mijn lijf zit. De beste manier om dit op te lossen, is om meer spanning te creëren. Net zoals met het opruimen van je kamer, heb je soms eerst meer rommel nodig, voordat je het echt op kan ruimen 😉 Door al je spieren een paar keer maximaal aan te spannen en vervolgens los te laten, creëer je relaxatie in je lichaam. Ook is het belangrijk om op je tong te letten. Wanneer je tong ontspannen is, open je een weg naar je onderbewuste brein. 

Funfact: probeer eens ontzettend boos te zijn met een ontspannen tong. 

Verschillende meditaties 

Er zijn verschillende meditaties die je kan doen. Je hebt bijvoorbeeld geleide meditaties, binaural beats, luisteren naar omgevingsgeluiden (buiten in de natuur), de aroma diffuser, de absolute stilte en het eindeloos staren in de verte (bij voorkeur met een kop koffie/thee in mijn handen). Er zullen vast veel meer manieren zijn om te mediteren, maar dit zijn de vormen van meditatie die ik het meeste gebruik. 

  • Geleide meditaties: deze meditaties gebruik ik voornamelijk wanneer ik mediteer met een bepaalde intentie of een doel, waarbij ik het niet voor elkaar kan krijgen om dit volledig door middel van alleen mijn eigen hersencapaciteiten voor elkaar te boksen. Laten we zeggen al mijn chakra's weer even recht wil trekken en repareren, dan vindt ik dit makkelijker te doen met een geleide meditatie.
  • Binaural beats: dit zijn twee tonen op verschillende energetische frequenties, waarbij je brein zelf een derde toon aanmaakt. Deze toon is het verschil tussen de toon aan de linkerkant en de toon aan de rechterkant. In principe kun je hier de hele dag naar luisteren, maar wanneer je er echt even de tijd voor neemt om hiermee te gaan liggen of zitten, kun je echt het grote verschil merken. Binaural beats worden ook wel gebruikt om meer concentratie te krijgen, beter te kunnen slapen, intenser te kunnen dromen, creatiever te worden, voor meditaties en nog veel meer. Als je naar binaural beast gaat lusiteren, kun je je focussen op de tonen. Om zo meditatief 'weg te zakken'.
  • Luisteren naar omgevingsgeluiden: dit is er eentje die ik helaas zelf niet vaak genoeg doe. Maar als het je lukt, zoek een plekje op in de natuur of wanneer het kan, in je tuin. Ga lekker zitten of liggen en gewoon simpelweg luisteren naar alle geluiden die je om je heen hoort. Dit is ook een hele goede manier om je focus te trainen, ook voor wanneer je contact wil leggen met bijvoorbeeld je Hogere Zelf.
  • De aroma diffuser: misschien een beetje bijzonder, maar het werkt perfect. Ik heb een jaartje geleden een  aroma diffuser gekocht op Paraview. Hij ruikt onwijs lekker, maar hij is zeker ook prima voor meditatie doeleinden. Bij Abraham Hicks hebben ze het altijd over 'listening to the fan'. Klinkt leuk, maar ik heb geen airco, dus niet heel vanzelfsprekend dat ik daar de hele dag naar ga zitten luisteren. Door het luisteren naar het geborrel van mijn aroma diffuser, leerde ik luisteren naar 'bijna niets'. Het is namelijk makkelijker, om te luisteren naar 'bijna niets', dan mijn negatieve gedachten om te zetten naar naar positieve gedachten. Door mijn grote vriend de aroma diffuser, is het mogelijk om even aan niets te denken, waardoor ik weinig weerstand opbouw en daarmee de chaos in mijn hoofd tot rust kan brengen. Wederom train ik hiermee het vermogen, om beter contact te kunnen leggen met bijvoorbeeld, mijn Hogere Zelf.
  • De absolute stilte: ik leer mijzelf tegenwoordig steeds meer aan om in absolute stilte te mediteren. Nu moet ik zeggen dat het met vijf huisgenoten, soms best een challenge is, maar minstens vijf minuten per dag is een doel tegenweurdig. Ik en de stilte waren vroeger niet de beste vrienden, maar ik ben wel tot de ontdekking gekomen dat daar de meeste antwoorden liggen. Ik kan op die manier soms makkelijkere beperkende overtuigingen ontrafelen of ik zie vliegende auto's en Egyptische tekens voorbij komen ;) 
  • Het eindeloos staren met een warmte bron: eigenlijk komt dit veel overeen met het bovengenoemde zitten in de absolute stilte. Alleen als toevoeging, houd ik dan een warmtebron in mijn handen. In deze wat koudere maanden, zeker ook geen straf.

Mediteren = sporten

Hoe langer ik mediteer, hoe makkelijker ik in trance kan komen, beelden kan zien, stemmen hoor of sensaties waarneem. Ik voel alle energie dan door mijn lichaam stromen. Van mijn benen, door mijn rug en vervolgens mijn hoofd uit. Het voelt een beetje als de hitte die je ziet, boven een wegdek, wanneer het onwijs warm is. Ik hoor her en der wat teleurstelling, omdat mensen vaak niet hetzelfde voelen of zien tijdens een mediatie en meer verwachten. Wees alsjeblieft niet getreurd en geef niet op. Ik was mijn eerste paar meditatie-momenten teleurgesteld en best wel opzoek naar 'meer', maar uiteindelijk kwam alles op zijn pootjes terecht. Mediteren is eigenlijk net zoals het trainen van je spieren. De eerste keer dat je naar de sportschool gaat, zou je ook het liefst 100kg willen bankdrukken, maar ook dat gaat niet altijd meteen de eerste keer op. Dus heb geduld en uiteindelijk zie je wat je allemaal kunt voelen/ervaren. Iedereen heeft zijn/haar eigen groei- en leerproces en vergelijken met anderen is, wat dat betreft, een draak. Focus op jezelf en vergelijk jezelf met eerdere versies van jezelf om je progressie te kunnen zien, alleen dat is een goede maatstaaf. Ik merk iedere week nog steeds verschil met de week/weken ervoor. En iedere keer stap ik er weer blanco in, benieuwd wat ik 'nu weer mee ga maken'. Eindstand, het komt uiteindelijk allemaal goed. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.